Link unit

Wednesday, January 27, 2010

3 PERKARA ASAS SEBELUM MEMULAKAN BLOG

===========================================

Secara jujur saya katakan yang saya tidak ada ilmu asas tentang benda-benda buat website, internet, blog, kod-kod html, css, php dan yang sewaktu dengannya semasa mula-mula berblog dulu-dulu. Maklumlah, saya ni bukan basic IT atau komputer pun...

Tetapi minat yang tinggi menjadi pendorong saya untuk berkarya (menulis) dan membuatkan blog saya menjadi blog yang lebih menarik.

Walaupun saya sibuk, tak sempat, tak pandai, tetapi sebab keazaman saya yang tinggi menyebabkan saya ingin belajar dan memajukan diri supaya mahir dan terror berblog. Bila ada keazaman yang tinggi, maka semuanya menjadi mudah.

Oleh itu sebagai permulaan, saya tekankan yang anda perlu ada 3 elemen berikut untuk meluncur laju buat permulaan:

1. Minat + Sedikit masa + Dedikasi = Kejayaan

2. Sedikit ilmu html, ftp, etc

3. Teknik + strategi yang betul


Ok, buat masa ini, saya biarkan anda faham dan menyelami konsep 3 elemen asas di atas. Biar anda fikir dan seterusnya mengatur langkah bagaimana hendak membina blog-blog yang mampu menjana wang lumayan untuk anda. Dalam email akan datang, saya akan kupaskan macam ketiga-tiga perkasa asas di atas.

Tapi, saya dapat rasakan mungkin anda nak start set up blog dan mem"power"kan blog sehingga dapat menjana pendapatan yang lumayan. Bagus!!! Itu lah semangat yang kita nak tengok.

Kalau anda dah bersedia untuk memulakan blog, saya sarankan:

1. Pilih niche untuk blog anda
2. Gunakan blog berplatformkan wordpress
3. Beli nama domain
4. Beli hosting

Sehingga bertemu di email panduan seterusnya...

Selamat maju jaya.
Cyza Zakaria,
http://demamblog.com
http://cyza.us

No comments:

Post a Comment