Link unit

Tuesday, January 26, 2010

TEKNIK UNTUK JADI KAYA...

==========================================

Salam bahagia,
Harapan saya, semoga hari ini anda lebih sihat, cergas dan bersemangat menjalankan aktiviti harian. Saya ingin kongsi sebuah artikel daripada Razif Yusof mengenai kewangan.

-----------------------------------------
Saya bongkarkan rahsia bagaimana anda boleh menjadi kaya. Pasti anda terkejut apabila simpananlah penyebab seseorang itu menjadi kaya. Bagaimana..?

Apabila anda mempunyai simpanan, cara untuk meningkatkan nilai harta bersih anda (NetWorth) atau simpanan anda adalah dengan mengembangkan harta serta simpanan anda melalui pelaburan.

Di Malaysia ini, ada bermacam bentuk pelaburan yang boleh disesuaikan dengan profil risiko anda. Anda perlu kenal diri dan mengetahui apakah toleransi risiko yang boleh diterima anda.

Ada pelaburan berbentuk Capital Gain (peningkatan modal)dan ada juga yang berbentuk pendapatan (Income Generation),sebagai contoh Land Banking adalah pelaburan berbentuk peningkatan modal, ASB pula memberikan pendapatan manakala hartanah seperti kediaman dan komersil pula memberikan peningkatan modal dan pendapatan.

Asas kepada pelaburan adalah simpanan, bagaimana anda ingin melabur jika tidak mempunyai modal? Sedikit sebanyak anda memerlukan modal sendiri dari simpanan buat permulaan pelaburan sebelum anda boleh bersandar (leverage) kepada pihak ketiga seperti institusi kewangan bagi meningkatkan pegangan (ekuiti) pelaburan anda.

Pelaburan juga perlu bagi mengekalkan kekayaan anda, tanpanya bagaimana anda boleh mengekalkan harta dan nilai harta anda di masa depan tanpa pelaburan?

Selain itu hidup dalam keadaan ringkas atau kesederhanaan adalah amat penting. Tidak guna anda mempunyai pendapatan yang tinggi, simpanan yang tinggi serta pelaburan yang tinggi jika anda mempunyai taraf kehidupan yang tinggi kecualilah anda adalah seorang multi-millionaire atau billionaire yang mampu hidup serba mewah.

Apa yang perlu anda tahu, untuk mengekalkan kekayaan anda adalah dengan sikap anda sendiri. Tiada orang yang terus menjadi kaya kecuali menang loteri dan berkahwin dengan orang kaya. Jadi, melalui simpananlah segalanya akan bermula.

Mulakan penjimatan anda pada hari ini untuk memaksimukan simpanan anda secepat mungkin. Bayangkan simpanan anda pada 5 tahun yang akan datang jika anda fokus dalam simpanan anda mulai hari ini.

Saya amat menyarankan anda mendapatkan ebook TipsPenjimatan.com kerana ianya langkah pertama yang boleh membantu anda mencapai impian anda, dengan penjimatan yang baik, anda boleh menyimpan bermula RM100-RM250 setiap bulan.

ikhlas,
Rammel Firdaus

No comments:

Post a Comment