Link unit

Tuesday, January 26, 2010

BAGAIMANA MEMULAKAN EBIZ ( BHG 2)

==========================================

Assalamulaikum dan salam sejahtera,

Ok hari ini saya ingin sambung menjawab soalan para pembaca... Ini merupakan part 2 jadi, anda sepatutnya membaca part 1 dahulu sebelum membaca newsletter ini.

Baiklah soalan seterusnya yang anda perlu tanya ialah apakah target market anda?

Yer betul... saya tahu target market anda ialah pengguna Internet. Tetapi jawab soalan saya ini dulu.. Anda ingat berapa orang yer pengguna Internet? Mustahil anda dapat fokus kepada semua pengguna Internet untuk pemasaran! Saya ulangi M-U-S-T-A-H-I-L! Jadi anda perlulah kecilkan sedikit skop target market anda supaya anda tidak akan melakukan promosi yang sia-sia. Dengan mengetahui skop promosi anda.. promosi anda akan lebih berkesan.

Jika anda ingin menjual video menukar tiub anda perlulah melakukan promosi di forum-forum basikal,kereta dan sebagainya dan bukanya promosi di forum-forum mencari jodoh dan sebagainya. Memanglah boleh anda lakukan promosi cuma mungkin akan kurang berkesan.

Baiklah adakah anda kenal Edmund Loh? Beliau merupakan salah seorang IM yang sudah terkenal dan beliau hanya menumpukan produk tentang Resell Rights(RR), Master Resell Rights(MRR) dan Private Label Rights(PLR). Lihat beliau mempunyai niche yang tersendiri :)

Akhir sekali bagaimana anda ingin bermula?

Pada pendapat saya anda perlu cari niche anda tersendiri dan FOKUS dalam niche anda. Jika anda ingin bergiat dalam adsense... tumpukan sepenuh perhatian anda dalam adsense dan jika sudah berpuas hati barulah beralih kebidang-bidang yang lain. Kuasa fokus ini bukan hanya perlu dalam perniagaan Internet malah dalam perniagaan online sekalipun kita memerlukan FOKUS supaya betul-betul berjaya.

Sudah ramai yang saya dengar rintihan para newbie.. cuba buat adsense... tapi sampai sekerat jalan mahu tukar bidang pulak. Tak tengok lagi berjaya atau tidak. Tapi jika anda dah cuba sedaya upaya(bukan sekerat jalan yer) dalam sesuatu niche namun tidak berjaya.. sila tukar niche anda dengan segera kerana niche tersebut mungkin tidak sesuai untuk anda.

Seperti kata-kata pujangga "Seorang pahlawan yang hebat tahu bila masanya untuk meletakkan pedang" (maksudnya seseorang yang ingin berjaya perlu tahu bilakah masa yang sesuai untuk berundur)

Baiklah saya sediakan step ringkas apa yang perlu anda lakukan untuk bermula dalam ebiz:

1) Beli domain + hosting

2) Buat web/blog anda

3) Promosi

4) Dapat duit anda sekarang! :)

Tidak salah untuk anda target mendapat pendapatan melalui Internet sebanyak RM1 juta. Tidak salah namun sebelum anda buat target begitu baiklah saya cadangkan anda buat dulu matlamat untuk short term biar dapat RM1 dulu daripada internet. Selepas dapat RM1 buat target baru iaitu RM10 dan seterusnya begitulah sampai anda dapat mencapai RM1 juta. Pendapatan kami sekarang ialah 5 angka sebulan.

Saya berharap ini sedikit sebanyak akan memberikan anda gambaran awal untuk menjana pendapatan di Internet. Tunggu emel seterusnya daripada saya!

Labanon,
Team FlareBiz,
http://MajalahIM.com
=====================================
Sumber:Newsletter Daripada Majalah IM
=====================================

No comments:

Post a Comment