Link unit

Tuesday, January 26, 2010

BAGAIMANA MEMULAKAN EBIZ ( BHG 1)

===========================================

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Baiklah hari ini saya ingin menjawab salah satu soalan daripada rakan kita. Soalannya berbunyi lebih kurang begini "Bagaimana nak mula ebiz?". Baiklah saya cuba untuk berkongsi di sini agar pembaca lain juga boleh mendapat beberapa tip di sini secara tidak langsung akan menjadikan newsletter ini lebih berinformasi.

Baiklah langkah pertama ialah anda perlu tahu kenapa anda hendak cuba cari duit secara online ni?

Anda perlu tanya diri anda dahulu kenapa...kenapa dan kenapa nak cuba perniagaan Internet. Jika jawapan anda hanya sekadar ingin mencuba.. saya nasihatkan agar lupakan sahaja kerana sudah ramai yang gagal kerana ingin sekadar mencuba tanpa usaha yang bersungguh-sungguh.

Pastikan anda mempunyai alasan yang kukuh untuk bermula dengan perniagaan Internet ini agar apabila anda ditimpa musibah ia tidak akan menjejaskan semangat anda yang sedang membara.

Bilakah anda ingin mulakan perniagaan Internet?

Ini juga merupakan soalan penting bila anda ingin mulakan perniagaan Internet. Jika anda jawab sekarang maka anda check dulu diri anda adakah ilmu sudah cukup? Adakah sudah baca semua ebook berkenaan perniagaan Internet? Adakah sudah menghadiri seminar? dan pelbagai jenis soalan lagi anda perlu tanya diri anda.

Jika nampak sudah ok maka mulalah sekarang! Jangan pula jadi macam sesetengah orang yang sudah membaca berpuluh-puluh ebook tetapi masih lagi tidak mengambil langkah pertama. "Just Do It"

Seperti kata pepatah:

"Jarak perjalanan tidaklah penting tetapi apa yang lebih penting ialah langkah pertama"

Nak berniaga apa di Internet?

Soalan ini merupakan perkara yang amat penting dimana akan mencorakkan kewangan peribadi anda nanti. Ramai orang yang pening nak berniaga apa di Internet ni... Nak berniaga apa yer?

Kaftan Team FlareBiz dah buat... Nak jual tudung orang dah buat...apa yer orang masih tak buat?

Jika itulah yang anda fikir maka sampai bila-bila pun anda tidak mampu untuk memulakan perniagaan Internet. Kenapa takut sangat dengan persaingan sihat ni?

Kenapa? Jika takut persaingan kenapa anda ingin berniaga?

Perniagaan Internet tetaplah suatu perniagaan walaupun anda tidak perlu bertentang muka dengan pelanggan. Lihat bagaimana saya tetap mengeluarkan ebook tentang adsense walaupun ramai yang kata ebook adsense dah berlambak kat Internet.

Teringat saya kepada satu kata-kata yang berbunyi "Ramai orang yang mempunyai banyak idea yang hebat tetapi tidak bertindak dan ramai yang bertindak tanpa idea yang bagus. Tanpa idea yang bagus dan tanpa tindakan yang sepatutnya, anda tidak akan berjaya"

Idea... Idea dan Idea.. Itulah yang anda perlu sentiasa fikir dan cari apakah produk yang sesuai untuk dijual di Internet. Baiklah saya bagi anda idea secara ringkas bagaimana anda ingin mencari wang secara online.

1) Jika anda mempunyai perniagaan secara offline, bawakan produk tersebut secara online. Tak rugipun hanya keluarkan modal untuk hosting + domain.

Contohnya anda berniaga minyak urut secara offline.. apa kata anda jual minyak urut tersebut secara online.

2) Jika anda tahu bagaimana hendak menukarkan tiub basikal, motor dan sebagainya (Jangan tiub kereta api sudah!) anda mungkin boleh buat blog untuk menerangkan step by step bagaimana untuk menukar tiub tersebut dan letakanlah kod adsense di blog anda. Secara tidak langsung anda boleh mendapatkan duit daripada program Google AdSense. Cara lain ialah anda mungkin boleh buat video menukar tiub tersebut dan jual video tersebut melalui Internet! Jaga pemasaran, Insyallah laku macam goreng pisang panas!

Baiklah, saya rasa ini sahaja emel buat kali ini. Nantikan pula sambungan emel ini dalam masa beberapa hari sahaja lagi.

Sekian,

Labanon,
Team FlareBiz,
http://MajalahIM.com
=====================================
Sumber:Newsletter Daripada Majalah IM
=====================================

No comments:

Post a Comment