Link unit

Sunday, January 24, 2010

KHASIAT BUAH NENAS & NENAS BATU

===========================================

Nenas ialah sejenis buah tropika yang dikenali dengan nama saintifiknya Ananas Cosomos berasal dari keluarga Bromeliaceae dan mengandungi kandungan gula yang tinggi serta kaya dengan vitamin A,B dan C. Jus nenas merupakan sejenis minuman yang lazat dan baik untuk kesihatan terutamanya bagi mengatasi kekeringan dibahagian bibir dan kulit muka.

Nenas juga merupakan ramuan penting dalam rawatan tradisional. Ia melancarkan perjalanan haid serta berkesan mengatasi masalah-masalah pencernaan, pundi kencing, cacing dan kelesuan badan. Selain itu, ia merupakan penawar yang penting bagi mengatasi penyakit batu karang. Amalan meminum jus nenas terbukti berkesan untuk mengatasi masalah kencing tidak lawas kerana kandungan enzimnya yang tinggi.

Dalam perubatan dan perbidanan tradisional, nenas dikatakan sangat berguna kepada kaum wanita. Antaranya:

1. Mengecutkan rahim selepas bersalin, sekaligus menjadikan ibu-ibu awet muda. Untuk proses ini ambil sekali sahaja dalam seminggu.

2. Dengan mengamalkan pengambilannya, jamu dan majun tidak perlu lagi digunakan. Di dalamnya sudah terkandung pelbagai khasiat.

3. Boleh dijadikan ubat untuk menjarakkan kelahiran seterusnya. Minum air nenas selama tempoh hendak menjarakkan anak.

4. Melawaskan kencing.

5. Membantu melancarkan pembuangan angin.

6. Membantu ibu-ibu yang bakal menopaus.

=========================================
Nenas Batu pula boleh mengetatkan vagina.
=========================================

Cara-caranya:

1. Bersihkan buah nenas batu
2. Rendam ke dalam jag berisi air panas
3. Biarkan selama 1 jam (sehingga buah itu tenggelam)
4. Air tersebut boleh digunakan (diminum) selama 3 hari
5. Nenas batu yang sudah direndam jangan dibuang, jemur hingga kering. Selepas seminggu rendam semula seperti proses no.3
6. Nenas batu ketika direndam, kelopaknya akan tertutup rapat. Ia akan kembang semula apabila dijemur. Jika kelopaknya sudah tidak mengembang lagi bermakna khasiatnya sudah tiada. Boleh la dibuang.
7. Ia dapat bertahan selama setahun atau lebih bergantung kepada kekerapan penggunaanya.

Cara lain untuk guna Nenas Batu ni ialah dengan merebusnya. Tetapi warna airnya akan menjadi lebih kemerahan. Jangan rebus terlalu lama sebab takut anda tidak mampu untuk meminumnya...

Adalah lebih baik meminumnya pada waktu malam sebelum tidur. Kerana waktu malam lebih sejuk berbanding siang. Segelas sehari pun sudah mencukupi sebab ia boleh memanaskan badan anda.

Selain dapat mengetatkan vagina, Nenas Batu juga amat baik untuk mengatasi masalah kelesuan,penurunan daya seksual, mengimbangi pengaliran darah, dapat memulihkan tenaga dan memulihkan segala urat yang rosak lepas bersalin, awet muda, masalah senggugut, keputihan, buasir dan kencing berdarah.

Peringatan: Wanita yang mengandung dilarang sama sekali meminum air nenas batu ini.

6 comments:

  1. Kalau haid lama... 1 Bulan... Boleh minim x

    ReplyDelete
  2. Wanita yg blm pernah hamil bole minum ke x

    ReplyDelete
  3. wanita yg ingin hamil lagi boleh minum tak untuk bersihkan keputihan

    ReplyDelete
  4. Saya ada jual nenas batu fresh. Boleh whatsapp 0125620821

    ReplyDelete